Wednesday, June 11, 2008

DUNIA OH DUNIA!!!...

Dirawikan dari Ummi Munzir, dia berkata: "Pada suatu petang Rasulullah s.a.w. keluar menghampiri orang ramai sambil berkata,: "Wahai manusia, tidakkahkamu malu kepada Allah s.w.t.? Mereka bertanya: "Apa pula itu ya Rasululah s.a.w.?" Rasulullah s.a.w. bersabda:

"Engkau mengumpulkan apa yang tidak engkau makan, engkau berangan-angan apa yang tidak engkau tidak temukan dan engkau membangun apa yang tidak engkau tempati."

(Dipetik daripada buku Penenang Jiwa oleh Imam Al-Ghazali)

Dari hadith ini kita dapat mengambil kesimpulan bahawa dengan apa yang berlaku di saat-saat akhir ini menunjukkan betapa ramai mereka yang berperangai sedemikian. Sanggup mengambil hak orang lain demi untuk memenuhkan kantung dan perut sendiri, sanak-saudara dan rakan taulan yang terdekat tanpa mengira ianya mengikut garispanduan Islam ataupun sebaliknya.


Alasan-alasan yang diberikan dalam menjayakan niat jahat dan kotor mereka ini langsung tidak menunjukkan ada kebenarannya. Tipu-daya ini menurut sangkaan mereka dapat memadamkan kebenaran yang bakal menjelma. Tidak sama sekali. Sebenarnya mereka menipu diri mereka sendiri dengan penyaksian palsu dan taktik kotor yang direka-reka. Mereka sanggup menindas golongan yang sememangnya miskin dan memerlukan pertolongan. Makin banyak tipu-daya, semakin jelas terbukti kejahatan mereka di mata masyarakat. Ingatlah bahawa doa' mereka yang dizalimi itu tiada hijabnya dengan Allah s.w.t. Semoga Allah s.w.t. memberikan mereka hidaya dan petunjuk-Nya agar mereka ini kembali ke jalan yang benar yang diredhoi oleh Allah s.w.t.


Wallahhu'alam.

No comments: