Thursday, August 13, 2009

BERDOALAH....

Telah dinyatakan dalam sebuah hadith yang diriwayatkan oleh Abdullah Bin Amr r.a. bahawasanya Rasulullah s.a.w. telah bersabda:
"Sesungguhnya bagi orang yang berpuasa ketika berbuka puasa tersedia doa' yang tidak akan ditolak." (HR Ibnu Majah dan Abu Dawud)
Abdullah Bin Amr r.a. jika ketika hendak berbuka puasa dia akan mengumpulkan keluarga dan anak-anaknya untuk berdoa'.
Ubaidullah Bin Abi Mulaikah r.a. berkata:
"Saya telah mendengar Abdullah Bin Amr r.a., jika hendak berbuka puasa dia membaca: "Ya Allah, aku bermohon dengan rahmat-Mu yang meliputi segala sesuatu, ampunkanlah aku."
Abu Hurairah r.a. menyatakan bahawa Rasulullah s.a.w. telah bersabda:
"Tiga orang yang tidak akan ditolak doa' mereka; 1. Imama (raja) yang adil, 2. Orang berpuasa ketika berbuka dan 3. Doa' orang yang teraniaya. Allah SWT mengangkatnya di atas awan pada hari kiamat dan dibuka untuknya pintu-pintu langit dan Allah SWT berfirman: "Demi Kemuliaan-Ku pasti Aku akan bantu kamu walaupun hanya menunggu masa sahaja." (HR Ibnu Majah, Ahmad, At-Tirmidzi dan An-Nasai')
Oleh yang demikian, marilah sama-sama kita memperbanyakkan berdoa' terutamanya dalam keadaan yang gawat ini dan bertepatan pula dengan kehadiran bulan Ramadhan Al-Mubarak yang bakal tiba ini. Bulat dan tekatkan keyakinan kita kepada Allah SWT dan yakinlah hanya Allah SWT Yang Maha Berkuasa di atas tiap-tiap sesuatu.
SELAMAT MENYAMBUT RAMADHAN AL-MUBARAK. TINGKATKAN AMALAN & SEMOGA RAMADHAN KALI INI MERUPAKAN RAMADHAN YANG TERBAIK BUAT KITA SEMUA.
Wallahu'alam.
[Sumber: H. Salim Bahreisy & H. Said Bahreisy. (2007). Terjemah Ringkas Tafsir Ibnu Kathier (Jilid 1). Kuala Lumpur: Pustaka Jiwa. m/s 372-373]

No comments: