Saturday, April 26, 2008

Cinta Dunia…


Firman Allah s.w.t.:

"(7) Sesungguhnya orang-orang yang tidak menaruh ingatan akan menemui Kami (pada hari akhirat untuk menerima balasan), dan yang reda (berpuashati) dengan kehidupan dunia semata-mata serta merasa tenang tenteram dengannya, dan orang-orang yang tidak mengindahkan ayat-ayat (keterangan dan tanda-tanda kekuasasaan) Kami, - (8) mereka yang demikian keadaannya (di dunia), tempat kediaman mereka (di akhirat) ialah neraka; disebabkan keingkaran dan kederhakaan yang mereka telah lakukan" (Surah Yunus: 7-8)

Apabila seseorang melupakan tentang akhirat dan asyik memikirkan hal-hal keduniaan serta tenteram dengannya, maka perbuatan tersebut boleh membawa kepada pelakunya dimasukkan ke dalam neraka. Sesungguhnya pecinta dunia hanya memberikan perhatian terhadap lonjakan dan permintaan nafsu syahwatnya serta akhirnya sanggup melakukan apa saja demi untuk mencapai apa yang dicita-citakan tanpa berpandukan kepada Al-Quran dan As-Sunnah yang suci ini. Sekiranya keadaan ini berleluasa dilakukan oleh umat manusia dan tuntutan syariat diabaikan, maka akan timbullah malapetaka yang hebat terhadap aqidah umat manusia yang ber’tuhan’kan dunia semata-mata.

Sesungguhnya Allah s.w.t telah mengenalkan dunia dalam beberapa tempat di dalam Kitab-Nya dan tidak mengharamkan seluruhnya, kerana kebanyakan hal yang masukdalam kategori dunia merupakan sesuatu yang diperlukan untuk menegakkan kehidupan umat manusia tetapi kehendak-kehendak syariat hendaklah dipatuhi. Firman Allah s.w.t.:

"Ketahuilah bahawa (yang dikatakan) kehidupan dunia itu tidak lain hanyalah (bawaan hidup yang berupa semata-mata) permainan dan hiburan (yang melalaikan) serta perhiasan (yang mengurang), juga (bawaan hidup yang bertujuan) bermegah-megah di antara kamu (dengan kelebihan, kekuatan, dan bangsa keturunan) serta berlumba-lumba membanyakkan harta benda dan anak pinak; (semuanya itu terhad waktunya) samalah seperti hujan yang (menumbuhkan tanaman yang menghijau subur) menjadikan penanamnya suka dan tertarik hati kepada kesuburannya, kemudian tanaman itu bergerak segar (ke suatu masa yang tertentu), selepas itu engkau melihatnya berupa kuning; akhirnya ia menjadi hancur bersepai; dan (hendaklah diketahui lagi, bahawa) di akhirat ada azab yang berat (di sediakan bagi golongan yang hanya mengutamakan kehidupan dunia itu), dan (ada pula) keampunan besar serta keredaan dari Allah (disediakan bagi orang-orang yang mengutamakan Akhirat). dan (ingatlah, bahawa) kehidupan dunia ini tidak lain hanyalah kesenangan bagi orang-orang yang terpedaya" (Surah Al-Hadid:20)

"Dihiaskan (dan dijadikan indah) kepada manusia: kesukaan kepada benda-benda yang diingini nafsu, iaitu perempuan-perempuan dan anak-pinak; harta benda yang banyak bertimbun-timbun, dari emas dan perak; kuda peliharaan yang bertanda lagi terlatih; dan binatang-binatang ternak serta kebun-kebun tanaman. semuanya itu ialah kesenangan hidup di dunia. dan (ingatlah), pada sisi Allah ada tempat kembali yang sebaik-baiknya (iaitu Syurga)" (Surah A’li Imran:14)

Oleh yang demikian, umat manusia dituntut untuk menjadikan perhatian utamanya kepada akhirat dan jadikanlah dunia ini hanya sebagai jambatan untuk kita sampai ke akhirat dengan selamat. Suburkanlah kehidupan ini dengan amal ibadat yang ikhlas kepada Allah s.w.t. semata-mata dan hiasilah ia dengan sifat-sifat mahmudah. Berhati-hatilah dengan falsafah barat yang bersifat materialistik dan mana-mana aturan hidup yang menjadikan dunia sebagai matlamat utamanya.

Renungkanlah satu hadith daripada Abu Darda’ r.a. berkata: Aku pernah mendengar Rasulullah s.a.w. bersabda:
“Seandainya kalian tahu pa yang aku tahu nescaya kalian sedikit tertawa dan banyak menangis. Nescaya dunia menjadi hina bagi kalian dan pasti kalian mengutamakan akhirat” (Riwayat At-Thabrani, Tirmidzi dan Ibnu Majah. Permulaan hadith ini diriwayatkan oleh Bukhari dan Muslim)

Cernakanlah Islam dalam ertikata yang sebenarnya dalam setiap detik kehidupan yang kita tempuhi. Semoga kita akan berjaya di dunia dan di akhirat serta diberikan ganjaran Syurga-Nya di akhirat kelak, InsyaAllah.

[Dipetik dari buku yang ditulis oleh Sa’id Hawwa: Intisari Ihya’ Ulumuddin Al-Ghazali – Mensucikan Jiwa; Konsep Tazkiyatun-Nafs]

No comments: