Friday, July 11, 2008

Sekadar coretan....

Sejak akhir-akhir berbagai kegemparan telah menyapa sebilangan umat Islam di Malaysia yang selama ini memandang sepi tentang betapa kewajipan melaksanakan Hukumj Hudud, Qisas dan Ta'zir merupakan satu tuntutan wajib yang mesti dilaksanakan. Apabila berlakunya perkara-perkara yang melibatkan kesalahan jenayah yang menggoncang maruah seseorang, barulah kita mula tersentak dari mimpi yang enak tentang kewujudan Hukum Islam itu sendiri.


Keadaan ini seolah-olah kita memilih kewajipan yang ditetapkan oleh Allah s.w.t. sebagaimana yang tercatat dalam Al-Quran dan diperincikan oleh As-Sunnah Nabi Muhammad s.a.w. mengikut semahu kita sahaja. Yang mana kita suka kita ambil, dan yang tidak berkenan di hati kita tolak mentah-mentah.


Sedih sungguh bila melihatkan inilah realiti umat Islam sekarang. Islam itu syumul, mengapa tidak diambil keseluruhannya tetapi juzuk-juzuk yang tertentu sahaja? Zalim sungguh kita. Dengan perbuatan kita sebegini, kita seolah-olah menafikan kesyumulan Islam itu sendiri. Apa bezanya kita dengan kaum yahudi dan nasara?


Marilah kita sama-sama berjuang bagi menegakkan Ad-Deen Islam yang suci ini di muka bumi Allah s.w.t. sebelum kita mengakhiri hayat kita ini. Biarlah nyawa sekalipun yang menjadi taruhan kerana habuannya nanti amatlah tinggi; Syurga yang menanti.


Runtuhkan dan hapuskanlah jahiliyyah dan tegakkanlah Islam di atas keruntuhan jahiliyyah tersebut. Semoga kita mendapat petunjuk dan hidayah daripada-NYA. AMIN!

2 comments:

Nik Muhammad Amin said...

Aiwah..mabruq ! rupa2nya Sir ada blog peribadi. Hebat pengisian blog ini. Semoga Sir bermujahadah dalam mnyambung 'lidah Rasulullah SAW'.

suraya said...

sir,
tak buat open house ke sempena raya ni? kami sudi datang.
hehe

doakan kejayaan kami untuk exam sir.

:)